הַמִּקְרָב הַנָּכוֹן - ספר שירים

הַמִּקְרָב הַנָּכוֹן - ספר שירים מאת רעות גיא בר־גיל, בעריכת קרן דוד הרטמן, בהוצאת קתרזיס, 2024

'הַמִּקְרָב הַנָּכוֹן' הוא ספר הביכורים שלי. השירים בו נוגעים באפשרויות של קרבה ומרחק, והוא מלא בפליאה ובכאב.

התחלתי לכתוב בשלהי גיל ההתבגרות, הכתיבה היתה עבורי כלי לעיבוד חוויות החיים ולא ממש חשבתי על הדברים שכתבתי כעל שירים. בטח לא תפסתי את עצמי כמשוררת. לאורך השנים הצטברו הרבה מילים והתחילה לחלחל בי ההבנה שאני כותבת שירה. הופיע קול שביקש לחלוק משהו מזה ולהניח מילים באור.

לפני כמה שנים החלטתי לקחת את הכתיבה שלי יותר ברצינות, והתחלתי תהליך מיון ועריכה עמוק ומרתק עם המשוררת והעורכת המופלאה קרן דוד הרטמן. לאט לאט התרגלתי לקרוא לשירים שירים 🙂

בספר שירים שנכתבו לאורך שני העשורים האחרונים, פיסת חיים שהיא מסע של אישה בתוך זוגיות, אמהות, גוף, מרחבי נפש וטבע. הספר מציע התבוננות משתאה ועדינה על העולם, החוקרת את מידת הקרבה והמרחק ביני ובינו, ביני וביני, ביני ובין אחרים.

ניתן לרכוש את הספר באתר של הוצאת קתרזיס, בחנויות ספרים עצמאיות וברשת צומת ספרים

או להזמין ישירות ממני:

עלות הספר דרכי – 65 שח באיסוף עצמי ממבוא ביתר, 80 שח כולל משלוח

הכי טוב לכתוב לי בווטסאפ (בלחיצה על הכפתור כאן מימין למטה), או להתקשר. אפשר גם לשלוח לי מייל

ספר שירים המקרב הנכון מאת רעות גיא בר גיל כריכה

 

 

התבגרות / רעות גיא בר־גיל

 

יְלָדַי מִשְׂתָּרְגִים אֶל הָעוֹלָם

 

אֲנִי מְבַקֶּשֶׁת לִמְצֹא אֶת הַמֶּרְחָק הַנָּכוֹן

אֶת הַמִּקְרָב הַנָּכוֹן

 

לְהַנִּיחַ שִׁכְבַת־עַד דַּקָּה

שֶׁל אַהֲבָה

בֵּינִי לְבֵינָם

 

 

אופק / רעות גיא בר־גיל

 

שְׁמֵי תְּכֵלֶת בּוֹהֲקִים

מִשְׁתַּבְּרִים לְאֵינְסוֹף בְּגוֹרְדֵי רָקִיעַ זְכוּכִיתִיִּים.

 

יוֹם כָּזֶה שֶׁהַיָּם הַתִּיכוֹן כָּחֹל כָּחֹל

וְקַו הָאֹפֶק בָּרוּר וַאֲנִי

בְּרוּרָה גַּם.

הַפְסִיק.

עוד על 'הַמִּקְרָב הַנָּכוֹן'

בספר חמישה שערים: "מה בין המסע שבחוץ והמסע שבפנים", "מהדקת ופורמת", "מפרש הלב", "רישומים מהקליניקה" ו-"עוברת דרך" שהוא מחזור שירים ארוך שנע עם עונות השנה.

 

תקציר הספר מאת העורכת, קרן דוד הרטמן:

"שירתה של רעות גיא בר־גיל צוללת פנימה ופונה החוצה אל קשר אנושי וקשר עם הסביבה בכנות צלולה, במבט חד, רענן ועדין.
בשיריה מתבוננת גיא בר־גיל על ימיה ועל לילותיה של אישה, בת זוג ואם, על רגעי מתח שבריריים בין המתנה שקטה לסערה, על תנודות הרגש, על רחשי הגוף ההומה, המתקלף, המתאווה, הדואב. כתיבתה של גיא בר גיל נוגעת ומדויקת, בעלת נוכחות סבלנית ותנועה כמעט קליגרפית.
לכל אורך יצירתה מפנה המשוררת מבט מקביל, כמו עין שלישית פקוחה, אל הטבע הרוחש סביבה – צבעים, מרקמים, עונות ותנועות טקטוניות משתברים בשירים כמו קרני אור, מדגישים את שגרת הפריחה והקמילה בחיי אישה, את ערות הלב והתשוקה.
'הַמִּקְרָב הַנָּכוֹן' הוא ספר ביכוריה של גיא בר־גיל, וכפי שמעיד שמו, הוא ספר אינטימי, נטול יומרה או התרסה, רב עומק ויופי. כמו פרי בשל בדיוק בשעתו, ספר שירה זה מציע לנו פואטיקה מהודקת, נוגעת, שטעמיה עמוקים ומנחמים גם באין נחמה."

בין ערביים בירושלים / רעות גיא בר־גיל

 

שָׁעָה שֶׁאֲנַחְנוּ לְפוּתֵי אֵיבָרִים אֲרֻכִּים

אֲנִי נִזְכֶּרֶת אֵיךְ הִצְחִיק אוֹתְךָ

שֶׁלַּגַּעְגּוּעִים שֶׁלִּי יֵשׁ רֵיחַ שֶׁל סֹלֶר.

רֵיחַ שֶׁל מִלּוּאִים.

 

חוּט שֶׁנִּמְתָּח רָחוֹק עַד הָעֶרֶב

מוֹשֵׁךְ אֶת הַלֵּב וּמְקָרֵב אוֹתוֹ קְצָת

לַצַּד הַפְּנִימִי שֶׁל הַצְּלָעוֹת.

 

הִתְנַסּוּת בְּאִי־אֲחִיזָה.

אֵיפֹה הַפִילוֹסוֹפְיָה וְאֵיפֹה אֲנַחְנוּ.

 

הֵד מוּאַזִּין שׁוֹזֵר

אֶת צִיּוּצֵי הַצִּפּוֹרִים שֶׁעַל עֵץ הַתּוּת בֶּחָצֵר.

 

צְפִירָה עֲדִינָה כְּתַחֲרָה

מַכְרִיזָה וּמַזְכִּירָה שֶׁהַמַּלְכָּה פֹּה.

 

פִּרְחֵי הַחֹרֶף שֶׁלָּנוּ מַמְשִׁיכִים לִפְרֹחַ גַּם בָּאָבִיב.

אֲנַחְנוּ לֹא מְצַפִּים מֵהֶם לְהַפְסִיק.

* / רעות גיא בר־גיל

 

לִשְׁכֹּחַ מִי אֲנִי

 

לִפְרֹט רִמּוֹן

לְאַט,

לָתֵת לֶעָסִיס הָאָדֹם

לְהַשְׁפְּרִיץ.

הוּא מִמֵּילָא נִגָּר

בֵּין הָאֶצְבָּעוֹת.

 

לָשִׂים רֹאשׁ עַל הָאֲדָמָה.

 

לְקַלֵּף פּוֹמֵלָה,

לְהַפְרִיד בְּסַבְלָנוּת

אֶת הַבָּשָׂר מֵהַקְּלִפָּה.

 

אֵיזוֹ קְלִפָּה עָבָה יֵשׁ לָהּ

כַּמָּה שְׁכָבוֹת.

בקערה על השיש / רעות גיא בר־גיל

 

לְהַשְׁרוֹת אֶת הַלֵּב הֵיטֵב.

 

שֶׁיִּתְרַכֵּךְ

שֶׁיִּתְגַּמֵּשׁ

שֶׁיִּפָּתַח בְּטִבְעִיּוּת

 

כְּמוֹ שְׁעוּעִית מֶשׁ רְווּיָה

נוֹתֶנֶת לַנֶּבֶט לָצֵאת מִתּוֹכָהּ

וְלִגְדֹּל –

בְּסַבְלָנוּת.

אולי משהו כאן נגע בך.

יש לך שאלה? התייעצות? רוצה לשמוע עוד? לתאם פגישה?

הכי אשמח שנהיה בקשר ונכיר יותר, אפשר לכתוב לי ואצור קשר בהקדם.